globalmotor.se

Motorerna går globalt

Komplex teknik kräver enklare bilar

Självkörande bilkoncept är en dramatisk avvikelse från dagens bilar, föreställande vardagsrum på hjul med bakåtvända säten och massiva infotainment-skärmar. Även om delar av dessa futuristiska konstruktionsexperiment går vilse på skärningsgolvet när autonom körning utvecklas är det tydligt att fordon måste genomgå en grundläggande förändring som är mycket mindre synlig.

Som biltillverkare har lagt till nya funktioner för fordon har de delar som är ansvariga för att styra dem multiplicerat, vilket skapar en komplex arkitektur som har blivit allt svårare att uppgradera. För att underlätta stora tekniska framsteg som autonom körning måste tillverkarna göra en 180-graders vridning från branschpraxis och förenkla antalet delar samtidigt som kraften ökar för att köra programvara.

Programvara först

Programvara förstNär åldern för autonoma och tillhörande fordon dyker upp, har tillverkare börjat tout de ”miljoner koden” som dessa bilar kommer att behöva fungera. Den nuvarande brutna fordonsstrukturen kommer emellertid inte att kunna hantera denna nivå av komplexitet effektivt, säger experter.

För att möjliggöra autonom körning, kommer kraftfulla processorer från chipmakare som Nvidia och Intel att komma in i fordonet, liksom en ökning av batterikapaciteten som spridning av elektrificering. Dessa två trender tillåter biltillverkare att kombinera flera funktioner på bara några ECU, istället för att ha en för varje funktion.

Nya krav

Med en centraliserad kontrollstruktur kan biltillverkare kunna möta behoven hos en teknikladdad bil mycket snabbare, liknande Teslas fjärrbatteriuppgradering under orkanen Irma.

Tillverkare kan använda uppdateringar över luften för att uppgradera funktionerna för hela bilen eller specifika delar, bara behöva rikta in primärkontrollen. Dessa uppdateringar kan också lägga till funktioner eller stärka säkerheten för bilens programvara.

Möjligheten att fjärraktivera funktioner gör det också möjligt för tillverkarna att använda olika nivåer av autonom körning – när programvaran är validerad och den nödvändiga hårdvaran är på plats – utan att behöva bygga ett nytt fordon för att införliva varje framsteg.

Nya krav

Ser inåt

Att inrätta grundläggande arkitekturförändringar kommer att ta mer än bara att komma fram till en ny fordonsdesign. Bilhandlare måste återfokusera och omorganisera sig ifrån det hårdvarucentrerade tillvägagångssätt de har tagit i årtionden.

För att lyckas, måste biltillverkare investera betydligt i mjukvaruingenjörerna samtidigt som kostnaden för att integrera ny teknik i fordonet minskas.
De måste också flytta mycket snabbare för att hålla koll på den inkräkta konkurrensen.

”Det är en utmaning för var och en av dem eftersom sakerna rör sig mer,” sa Qualcomm’s Little. ”De kämpar alla med hur man redar sig för denna snabba innovationsdynamik.”

You Might Also Like